Varför byter inte privatkonsumenter bank?
Sammanfattning: En undersökning av Dagens Nyheter visar att väldigt få privatkonsumenter byter bank. Orsaker till att kunder väljer att stanna kvar hos samma tjänsteleverantör är att en väl fungerande relation har etablerats och på så vis blir kunder mindre uppmärksamma på konkurrenters erbjudanden. Unga privatkonsumenter har inte samma etablerade relation till banker som de med mer komplexa tjänster men trots detta visar undersökningen på att kunderna stannar i banken de en gång blev kund i. Syftet med denna studie är att undersöka unga privatkonsumenters relation till banker och vad det är i deras nuvarande eller framtida användning av banker som gör att de väljer att stanna kvar. I en teoretisk referensram beskrivs olika fördelar, uppoffringar och förväntningar som är kopplade till relationer. Det presenteras även grupper av konsumenter som vi söker att jämföra med vår målgrupp. Metoden som använts är en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Tio studenter som ingår i vår definition av unga har intervjuats. Dessa intervjuer spelades in och transkriberades ordagrant av författarna. Resultatet visar på fyra kategorier som respondenternas upplevelser av banker kan kategoriseras i. Dessa är konsumenters syn på relationen, bekvämlighet, konsumenters syn på byten och relationsfördelar. Två av kategorierna har även delats in i underkategorier för att tydliggöra skillnaderna mellan konsumentens syn på nuvarande upplevelsen och de framtida uppfattningarna. I resultatdiskussionen kopplas studiens resultat med tidigare forskning och utifrån detta illustreras hur unga privatkonsumenters användning av bankens tjänster ser ut och hur de upplever relationen. Slutsatsen av studien är att unga privatkonsumenter i dagsläget inte ser att någon fördel med byte kan uppnås. I dagsläget finns inget större krav på relationen men detta ändras i deras uppfattning av framtiden. I framtiden ökar kraven på förtroendet för bankerna och här är privatkonsumenterna beredda på att lägga ner tid och ansträngning för att uppnå detta.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)