Värdegrund som pedagogiskt verktyg, inte bara ord? En kvalitativ studie om värdegrundens funktion i en kedjeverksamhet

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Studien avser studera hur en värdegrund kan förstås som ett pedagogiskt verktyg samt vilken roll chefen fyller mellan värdegrunden och verksamheten inom en kedja, både internt inom verksamheten samt utåt som varumärke och aktör. Genom textanalys och kvalitativa intervjuer är syftet att undersöka hur platschefer tillämpar sin verksamhets värdegrund i den dagliga verksamheten. Studien skall skapa förståelse för vilken betydelse en värdegrund kan ha för en verksamhet. Teori: De teorier som studien grundar sig på bidrar till en avgränsning inom forskningsfältet och ger oss som forskare de verktyg vi behöver för att analysera empirin. En teori om lärande organisationer används och utgår från en modell för arbetsplatslärande (Kock, 2013). Den nyinstitutionella teorin tillämpas då fokus ligger på organisationers relation till omvärlden och vilken påverkan denna relation får för organisationens utveckling (Lindberg & Erlingsdóttir, 2007). Utifrån en diskussion om diskurs och styrning konstruerades ett maktperspektiv som bidrar till en grundsyn för hur organisationer skapas och omskapas (Foucault, 1993). Till sist utgår studien från en organisationsteori med fokus på en modell som beskriver hur organisationskultur utformas för att studera och begreppsliggöra hur kulturen formas inom den styrande diskursen (Schein, 2004). …………………………………………. Metod: Denna studie har utgått från en kvalitativ textanalys av en varumärkesdriven kedjas värdegrund. För att undersöka hur värdegrunden framställs av chefer inom verksamheten har metoden även kompletterats med semistrukturerade intervjuer med sju platschefer. Studien har grundat sig i en fenomenografisk forskningsansats då intresset vilar i hur platscheferna uppfattar fenomenet. Resultat: Det resultat som är framträdande i studien är att värdegrunden kan ses som ett aktivt pedagogiskt verktyg inom en kedja. Det framkommer att värdegrunden kan förstås som ett styrverktyg som påverkar den dagliga verksamheten. Resultatet påvisar även att platschefens funktion blir att vara en länk mellan verksamhetens värdegrund och medarbetarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)