Prata, lyssna och vara nära : En studie om pedagogers erfarenheter i att bemöta barns känslor vid sorg och förlust
Sammanfattning: Denna studie behandlar hur pedagoger uttrycker att de arbetar med barns starka känslor i samband med sorg och förlust. I studien så har vi lyft fram vad tidigare forskning lyft inom området. Syftet med det här examensarbetet har varit att undersöka och beskriva hur en grupp pedagoger uttrycker att de bemöter barns känslor av sorg och förlust. Samt hur de uttrycker att de arbetar i verksamheten för att stötta de här barnen. Olika erfarenheter har framträtt i ett analysarbete av empiri som har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med tolv pedagoger och en lekterapeut. Resultatanalysen visar att vi vuxna behöver prata om känslor tillsammans med barn på ett sådant sätt att dom förstår och inte lämnar barnen med en massa frågor. Resultatanalysen visar också att barns sorg och uttryck av sina känslor är olika och att som pedagog är det viktigt att vara uppmärksam på barnet och ha en god kommunikation med föräldrarna. I diskussionen tar vi också upp saker vi anser är viktiga som pedagog för att ge barnen ett bra stöd på förskolan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)