Varför förstår de inte vad vi säger? En uppsats om läsförståelse och kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Författare: Louise Christensson; [2013-01-14]

Nyckelord: läsförståelse; förförståelse;

Sammanfattning: Syfte: Att undersöka om något mer än en god läsförmåga påverkar hur väl lantbrukare lyckas med sina EU ansökningar. Teori: Läsförståelse, läsprocess, kommunikationsteori. Metod: Intervjuer utfördes med fyra lantbrukare vilka ansökte om EU stöd. Lantbrukarnas bakgrund och deras kunskaper om jordbruk och jordbrukarstöd jämfördes med hur de lyckades tyda två texter samt med hur väl de hade lyckats med sina ansökningar av EU-stöd. Resultat: De intervjuade lantbrukarna hade alla bra tilltro till sin läsförmåga och de var positiva till att läsa. Lantbrukarna hade olika jordbruks bakgrund. Alla lantbrukarna hade svårt att fullt ut förstå de två texter som presenterades för dem. Det var mer än bara läsförmåga och kunskaper om jordbruk och stödsystem som avgjorde hur väl de fyra intervjuade bönderna förstod de båda texterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)