Reagera - det nya planera : En studie om hur SMFs tillväxtstrategier påverkas av marknadsturbulens

Detta är en Kandidat-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att studera förhållandet mellan företags tilltänkta tillväxtstrategier innan finanskrisen, gentemot hur dessa realiserats under och efter finanskrisens inverkan. Sålunda undersöks i uppsatsen hur marknadsturbulens inverkar på små- och medelstora företags tillväxtstrategier. Vidare har vi valt att använda oss av en kvalitativ ansats och tillämpat en fallstudie som forskningsstrategi för att få en så djup inblick i företagens agerande som möjligt, som kan hjälpa oss att förstå deras beteende.   Den teoretiska referensramen implicerar till huvudsaklig del teori gällande strategi och hur företag kan gå tillväga för att skapa tillväxt, vilket väsentligen belyser tillväxt genom marknadspenetrering, marknadsutveckling, produktutveckling och diversifiering. Vidare redogörs för åtta fallföretag i empiri- och analyskapitlet och hur deras tillväxtstrategier såg ut innan, under samt efter finanskrisen, där vi avslutar med en analytisk sammanställning av kapitlet. I diskussionskapitlet diskuteras de mönster som kunnat tydas utifrån de åtta fallföretagen, där teori integreras med vår inhämtade empiriska data. Här utgår vi från uppsatsens tre delproblem och undersöker samt försöker förstå de bakomliggande anledningarna till de mönster som visats.   Uppsatsens slutsats påvisar att de undersökta små- och medelstora företagen får en individuell påverkan av marknadsturbulens beroende på deras grundförutsättningar och uppfattning av marknaden. Vidare har marknadsturbulensen framkallat strategisk utveckling i företagen utifrån att ha reagerat på kritiska händelser i den externa miljön snarare än genom deras egenplanerade strategi. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)