Varför YouTube? : Fem gymnasieelevers instrumentövande med YouTube som lärare.

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

Sammanfattning:

Titel: Varför YouTube?

Title: Why YouTube?

Författare: Björn Lindgren

I den här studien har syftet med undersökningen varit att synliggöra varför några elever använder sig av YouTube i sitt lärande av sång och instrumentspel. Undersökningen började med en enkät med elever från ett musikestetiskt gymnasium i årskurs 3. Utifrån enkäten valdes fem frivilliga elever ut till att delta i intervjuer. Genom enkäten kom det fram att alla elever som använder YouTube i syfte att lära sig något på sitt instrument eller i sin sång främst bara lär sig specifika låtar, vilket också bekräftas i intervjuerna. Databearbetningen av intervjuerna visade på resultat som kunde delas in i fem olika kategorier/orsaker till varför elever vänder sig till YouTube, nämligen smidighet, självklarhet, mångfald, låtarna och skola. I resultatet förklaras hur YouTube upplevs som en plats där eleverna med självklarhet och enkelhet kan klicka sig fram till en instruktionsvideo som passar dem. Här lär de sig i sitt eget tempo, när de vill och när de har tid.     

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)