Distriktssköterskors önskan om att göra alla möten till positiva

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för teknik- och naturvetenskap

Sammanfattning: Att arbeta som distriktssköterska innebär att utöva en akademisk profession med ett fördjupat ansvar för att leda och utveckla omvårdnaden inom primärvården. En av distriktsköterskans arbetsuppgifter är att möta olika patienter. Varje möte är unikt. Målet för dessa möten är att kunna erbjuda bra och tillförlitlig vård, att bygga en relation mellan distriktssköterskan och patienten. Syftet med studien var att belysa distriktsköterskors erfarenheter av vårdande och icke vårdande möten. Sex distriktssköterskor inom kommunal hälso- och sjukvård intervjuades och datainsamlingen influerades av Critical Incident Technique. Materialet analyserades med utgångspunkt i kvalitativa innehållsanalys. Resultatet påvisar två huvudkategorier av positiva, vårdande möten;Den jourhavande medmänniskan och Det är ett arbete. Kategorierna bildar ett tema som kan ses som en vågskål där det enskilda mötet med patienten innebär att båda kategorierna används under ett och samma möte då distriktsköterskorna pendlar mellan/ använder sig av båda. Med hjälp av sin professionalitet används dessa två huvudkategorier för att om möjligt göra alla möten till positiva. I resultatet framkommer en kategori som distriktsköterskorna upplevde kunde generera negativa, icke vårdande patientmöten och det var; Att inte nå fram- patienten skärmar sig. Slutsats: Denna studie kan ge mer kunskap till distriktsköterskors kring vårdande möten och öka kunskapen om hur distriktsköterskan påverkar ett patientmöte. I förlängningen kan detta leda till en högre handlingsberedskap för att skapa vårdande möten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)