Dialogisk undervisning i F - 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur lärare kan skapa en klassrumsdialog som är gynnsam för elevers inlärning hos elever i årskurs F – 3. Utifrån detta har jag formulerat följande frågeställning: Hur kan lärare skapa en klassrumsdialog som är gynnsam för elevers inlärning? Kunskapsöversikten tar sitt ursprung i Vygotsky ́s sociokulturella teori som anser att språk och lärande är situerade företeelser som är oupplösligt förenade med varandra. Det innebär alltså enligt Vygotský att kognitiv och språklig utveckling uppstår genom social interaktion. För att kunna besvara min frågeställning har jag systematiskt samlat in material genom sökningar på databaserna Swepub, ERIC via EBSCO och Libsearch med både engelska och svenska sökord som är relevanta i min undersökning. Materialet jag valt ut och baserat min kunskapsöversikt på är vetenskapliga artiklar som är granskade enligt peer rewied. Resultaten visar att dialogisk undervisning gynnar elevers inlärning och kunskapsutveckling givet vissa premisser där lärarens huvudsakliga roll är att involvera eleverna i deras lärande och uppmuntra dem att verbalisera och uttrycka sina egna tankar. Vidare visar resultaten att många lärare under lång tid insett det pedagogiska värdet av dialogens betydelse för elevers utveckling av sin kognitions- och kunskapsförmåga men att IRE: Initiation- Respons- Evaluation fortfarande är det dominerande interaktionsmönstret i klassrummen världen över. Slutsatsen är att lärarens intention att tillämpa dialogisk undervisning ofta inte är tillräcklig eftersom lärarna i många fall brister i sin förståelse av vad dialogisk undervisning faktiskt är/- inte är. Det innebär att den pedagogiska kulturen på skolor behöver förändras och att lärare såväl som elever behöver få handledning i och möjlighet att öva sig inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)