Kan vi övertyga dig att rädda klimatet? - en studie av inramning i relation till ålder och politik

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: För att kunna ta sig an klimathotet behövs kunskap om hur vi mest effektivt kommunicerar information relaterat till detta. Tidigare forskning har visat att människor tenderar att ta till sig olika typer av argument beroende på politiska faktorer och ålder. Denna studie syftade till att undersöka hur detta ter sig i Sverige. Frågeställningen var vilken typ av inramning av klimatinformation som föredrogs beroende på ålder och politisk orientering. En internetenkät utgjorde underlaget för analysen. Enkäten innehöll tre texter som ramades in på olika sätt; i termer av Sveriges identitet, ekonomisk tillväxt respektive mer traditionella klimatargument. Åttiosju personer i åldrarna 14–68 deltog. Resultaten visade att både inramning och ålder hade en effekt, men inte den förväntade. Det traditionella klimatargumentet var mest övertygande och äldre skattade sig mer övertygade än yngre över samtliga betingelser. Eventuella orsaker till resultatet diskuteras. Vidare forskning inom detta område i Sverige är av vikt då tidigare forskning mestadels bedrivits utomlands.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)