Musiklärarstudenters upplevelser av den psykosociala studiemiljön vid Musikhögskolan i Malmö
Sammanfattning: Studiens syfte är att undersöka hur musiklärarstudenter upplever olika aspekter av den psykosociala studiemiljön vid Musikhögskolan i Malmö. Med hjälp av kvalitativ intervjumetod har fyra intervjuer genomförts med studenter från G- respektive IEutbildningens senare årskurser. Studien bygger på Karaseks och Theorells (1990) krav- och kontrollmodell. Den har genomförts med utgångspunkt från parametrarna krav, kontroll och stöd som modellen bygger på. Resultaten redovisas med krav- och kontrollmodellen som analysverktyg och visar på att informanterna generellt upplever relativt höga krav men relativt låg kontroll. Deras upplevelse av socialt stöd är positiv, särskilt mellan studenter. I diskussionen tar jag upp vad detta kan innebära för studenten ifrån olika infallsvinklar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)