Kläderna gör mannen. En studie i manligt konsumentbeteende

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

Sammanfattning: På den nuvarande klädmarknaden råder en hård konkurrens eftersom utbudet av varor och tjänster har ökat. Konsumentens förändrade beteende har lett till att företag måste sticka ut med hjälp av sitt erbjudande. Ett sätt att utmärka sig på marknaden är att arbeta med relationer och få kunden att vilja återvända på grund av butikens service. En kund som känner sig trygg i shoppingsituationen kan bli en viktig stamkund. Den traditionella mannen finner inget nöje i att shoppa och vill därför att processen ska gå så snabbt som möjligt. Det gäller för företag att skapa ett erbjudande som passar sin målgrupp och som lyckas på marknaden. Genom sin klädstil vill konsumenten spegla sin personlighet och sina värderingar, här spelar valet av varumärken in och därför har ”rätt” varumärke fått en mer betydande roll i köpprocessen. Den moderne mannens köpbeteende beskrivs inte i den litteratur vi använt för att få en bild av det manliga konsumentbeteendet. Vi blev därför nyfikna på hur yngre män handlar kläder och hur de upplever shopping som upplevelse. Med hjälp av problemdiskussionen kom vi fram till följande problemformuleringar och syfte. Vilka betydelsefulla delar ingår i konsumentbeteendet, när det gäller kläder, hos målgruppen män i åldern 18 till 27 år och hur ska erbjudandet utformas för att skapa en positiv bild hos vår valda målgrupp? Vårt syfte är att beskriva, undersöka och analysera den manliga konsumentens köpbeteende när det gäller kläder. Vi vill se vilka delar som är viktiga runt köpet och hur målgruppen önskar att erbjudandet ska se ut. Genom att vi utförde två marknadsundersökningar, enkät och fokusgrupp, och analyserade dem med hjälp av vår teoretiska referensram kom vi fram till följande slutsatser. Konsumenten är mån om att passa in i en social grupp samtidigt som de vill uttrycka personlighet och identitet. Butikens servicenivå avgör om målgruppen kommer tillbaka för ett nytt köp. Företaget ska få kunden att känna sig utvald och som att den tillhör kundkretsen. Trivsel och trevligt bemötande är alltså avgörande i konsumentbeteendet. On the current clothing market there is a tough competition because of the increased selection of goods and services. Changes in consumer behaviour have forced companies to extend with the help of their offer. One way to excel on the market is to work with customer relations and to get the customer to want to return because of the store’s service. A client who feels secure in the shopping situation could become a loyal customer. The traditional man does not find any pleasure in shopping and therefore wants the process to be as quick as possible. Companies have to create an offer that is suitable for their target group and can succeed in the market. Consumers like to reflect their personality and values through clothing. Because of this the choice of brands has become more important in the buying process.The modern man´s buying behaviour is not described in the literature we found to help get a clear picture of male consumer behaviour. We therefore became curious about how younger men shop for clothing and how they experience shopping as an experience. The problem discussion helped us to form the following problem formulations and purpose of our essay. What important parts are included in consumer behaviour, regarding clothes, in the target group men aged 18 to 27 years and how should the offer be designed to create a positive image of our chosen target audience? Our purpose is to describe, examine and analyze the male consumer buying habits when it comes to clothes. We want to find out which parts that is of importance for a purchase and how the target group wishes an offer to look like.Our market research included both a focus group and a survey. The result was analyzed with the help of our theoretical framework and we made following conclusions. The consumer is concerned about being part of a social group while he also wants to express identity and personality. The service level determines if the target group returns to a store. Our research showed that clients want to feel special and selected and as if they are part of the store´s clientele. Comfort and a pleasant approach from companies are crucial in male consumer behaviour.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)