En destinationspersonlighets uppbyggnad - Fallstudie Göteborg

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: En Destinationspersonlighets Uppbyggnad; Fallstudie Göteborg. Seminariedatum: 2015-06-04 Kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå Författare: Daniel Sepulveda, Fredric Falk, Filip Ericsson Handledare: Clara Gustafsson Syfte: Att undersöka om de funktionella attributen har en påverkan på den upplevda destinationspersonligheten med hjälp av faktoranalys. Teoretiska perspektiv: Uppsatsen är förankrad i två specifika teoretiska grunder: Destinationspersonlighet och Destinationsimage. Den första baseras på Ekinci & Hosanys 2006 studie där de applicerar Jennifer Aakers varumärkespersonlighetsmodell på resedestinationer. Den andra baseras på en metastudie som Beerli & Martins utförde på destination image där attribut för upplevelsen av en destination definieras. Utifrån dessa studier formulerade vi en hypotes i linje med vårt syfte. Metod: Uppsatsen har en kvantitativ forskningsstrategi och en deduktiv ansats. Datainsamlingen skedde genom en enkätundersökning i Göteborg, där respondenterna fick besvara frågorna på en femgradig Likertskala. Empiri: Vid insamlingen av data har vi utgått från ett konsekutivt urval av vår population. Enkätens syfte var att samla in data från respondenter som var turister och få deras upplevda helhetsbild av Göteborg. Slutsats: Efter genomgång av datan kom vi fram till att hypotesen i uppsatsen inte kunde stärkas, ingen signifikant påverkan på destinationspersonligheterna från de funktionella attributen kunde etableras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)