Whistleblowers : En kvalitativ studie av whistleblowers betydelse och om de har ersatt revisorerna när det gäller att avslöja oegentligheter

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Inger Falkhielm Lövbom; Allin Hovsepian Abdo; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Under senare år har allt fler företagsskandaler uppmärksammats i media. De som larmar om oegentligheterna kallas ofta för whistleblowers och de har fått en alltmer framträdande position, efter att ha fört en relativt anonym tillvaro. Vårt syfte med uppsatsen är att få en bild av dessa whistleblowers. Vi vill även ta reda på om de i viss mån ersatt revisorernas arbete när det gäller att avslöja bedrägerier. Vi har med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod genomfört intervjuer med personer som besitter kunskaper i ämnet och intervjuat whistleblowers som på olika sätt visat civilkurage. Det handlar om modiga människor som vågar stå för sina principer och som inte viker undan för konsekvenserna. De har alla öppenhjärtigt berättat om sina erfarenheter, vilket gett oss en djupare förståelse för ämnet. De flesta som blåser i visselpipan gör det för att uppmärksamma omgivningen på missförhållanden, och resultatet från vår undersökning tyder på att det fortfarande är förenat med vissa risker att göra det. Ledningen på företagen kan använda sig av metoder, som degradering, sämre lönevillkor och andra olika hämndaktioner för att bli av med oönskad personal. Ibland förekommer hot och trakasserier. Vi har inte hittat några belägg för att whistleblowers skulle ha ersatt revisorerna när det gäller att avslöja bedrägerier, de snarare kompletterar varandra. En revisor har inte möjlighet att granska alla bokföringstransaktioner i företag och kan då få god hjälp av anställda, som uppmärksammar om något inte står rätt till. En whistleblower har dock inte alltid goda avsikter, det finns de som blåser i visslan av andra skäl, som av avundsjuka eller av hämndbegär. Det finns mycket forskning som kan göras i ämnet. Vår empiriska undersökning är för begränsad för att vi ska kunna dra några generella slutsatser. Det går dock att skönja en större tilltro till whistleblowers och i företagen börjar ledningen att förstå vikten av att ha personer inom organisationen, som larmar när någonting är fel. De inser att negativ publicitet kan förhindras om problemen uppmärksammas inom organisationen först. Nyckelord: whistleblowers, civilkurage, mod.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)