Att urforma en pedagogisk miljö för att stödja barn inom autismspektrumtillstånd i förskolan. En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: Autismspektrumtillstånd; Delaktighet; Förskola; Sa;

Sammanfattning: AbstractSyfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka vad forskning visar gällande hurpedagogiska miljöer i förskolan kan anpassas för att främja delaktighet för barn inomautismspektrumtillstånd.Metod och tillvägagångssätt: Inledningsvis sammanställdes en historisk översikt av begreppetautismspektrumtillstånd. Vidare genomfördes systematiska sökningar utifrån syftet ochforskningsfrågan. Sex vetenskapliga artiklar valdes ut, sammanfattades och analyserades.Resultat: Resultatet visar att barn inom autismspektrumtillstånd behöver stöttning vid samspelför att motverka exkludering. Metoder gällande språkutveckling och träning av socialaförmågor kan implementeras för att öka barns sociala engagemang och därigenom främjadelaktighet. Vidare påvisas vikten av ett reflekterande förhållningssätt i relation till diagnoseroch barn som individer. En kombination av miljöanpassning genom metoder och ett fokus påbarnens individuella behov synliggörs som avgörande för delaktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)