Människan, skaldjuren och skärgården : En studie av Bohusläns nya varumärke

Detta är en Kandidat-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation

Sammanfattning: År 2012 valdes Bohuslän ut som en av fem destinationer i Sverige som Tillväxtverket och Visit Sweden ville satsa på. Turistrådet Västsverige tog sig an projektet och en stor del av detta projekt kom att handla om att skapa ett nytt varumärke som skulle få kommunerna i Bohuslän att samarbeta mer för att kunna bli en exportmogen och hållbar destination som skulle kunna konkurrera på global nivå. I detta arbete kommer vi att undersöka styrkan med ett gemensamt varumärke ur ett destinationsutvecklingsperspektiv, se hur kommunerna i Bohuslän arbetar med ett gemensamt varumärke samt undersöka hur det nya varumärket skildras på sociala medier. För att kunna undersöka detta har vi valt att genomföra kvalitativa semi-strukturerade intervjuer med turistorganisationer och besöksnäringsansvariga i de olika kommunerna i Bohuslän samt en kvalitativ bildanalys på Instagram där vi undersökt om bilderna under #Bohuslän representerar Bohusläns varumärke. Vi har valt ett antal olika teoretiska perspektiv för att få en djupare förståelse kring Bohusläns problematik, där ibland teorier om platsmarknadsföring, sociala medier, resemönster och reseanledningar. Genom att analysera den teori vi fördjupat oss i tillsammans med vår insamlade empiri har vi kommit fram till slutsatser som att kommunerna genom sitt varumärke har möjlighet till ökad tillväxt och att förändra samt främja den gemensamma destinationen, dock är det viktigt att våga satsa på den primära attraktionen som i Bohusläns fall är kusten. En andra slutsats är att ett samarbete med grund i ett gemensamt varumärke mellan kommunerna snarare öppnar upp för möjligheter än skapar hinder. En ytterligare slutsats är att det varumärke som tagits fram genom en kontrollerad varumärkesprocess även syns i den okontrollerade varumärkesprocessen som sker under #Bohuslän.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)