Ord och mummelmummel : Hur gymnasieelever tolkar och använder sig av kunskapskraven i kursen Svenska 3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Författare: Elin Johansson; [2018]

Nyckelord: kunskapskrav; progressionsord; svenska; tolkningar;

Sammanfattning: Tidigare studier har visat att både lärare och elever upplever kunskapskraven som otydliga. Syftet med mitt examensarbete har varit att ta reda på hur lärare och elever på gymnasiet uppfattar och tolkar kunskapskraven och dess progressionsord, hur eleverna använder sig av kunskapskraven samt om det finns något samband mellan elevernas förväntningar på sig själva och användandet av kunskapskraven. Intervjuer med gymnasieelever och lärare visade, liksom tidigare studier, att både elever och lärare upplever kunskapskraven som otydliga. Resultatet av undersökningen visade också att eleverna har svårt att se vilken nytta de skulle kunna ha av progressionsorden och att få väljer att använda sig av kunskapskraven när de utför uppgifter eller i syfte att uppnå önskat betyg. Ett samband mellan att ha höga förväntningar på sig själv och att använda kunskapskraven har också kunnat urskiljas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)