Internetpokern i Sverige : - En analys av dess förutsättningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Elin Andersson Lidström; Jenny Johansson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Inledning: De senaste åren har fenomenet Internetpoker varit mycket uppmärksammat och omtalat inte minst i media. Intresset är fortfarande stort och marknaden har genomgått en enorm expansion under bara ett fåtal år. Omkring 3 miljarder svenska kronor spenderades av svenska spelare på utländska pokersajter förra året. Det ökande intresset hos den svenska befolkningen medförde att Internetpokern nu även bedrivs i regi av svenska staten, genom Svenska Spel. Ovanstående sammanhang har genererat upphov till att författarna frågat sig otaliga gånger innan och även under skrivandet av denna uppsats: Varför denna enorma uppståndelse kring poker? Syfte: Syftet med uppsatsen är att analysera Internetpokertrenden i Sverige och dess förutsättningar. Metod: I metodavsnittet återges kortfattat våra tankegångar beträffande hur vi valt att lägga upp denna undersökning och hur det praktiska utförandet av intervjuer samt insamling av övrigt material har skett. Dessa delar ligger till grund för denna uppsats uppbyggnad och utkomst. Den vetenskapsmetod vi kommer att använda oss av är den kvalitativa. Undersökningen kommer att genomföras med hjälp av semistrukturerade intervjuer med dels marknadsansvarige på 24hPoker respektive Svenska Spel samt med Internetpokerspelare, varav tjugo är icke yrkesmässiga spelare och en är professionell pokerspelare. Genom denna metod tror vi oss på bästa sätt kunna uppfylla uppsatsens syfte. Resultat: Genom den information vi tagit del av har följande tendenser iakttagits: Internetpokern är här för att stanna, både på gott och ont. Det råder skilda meningar kring hur många svenskar det faktiskt är som spelar poker via Internet idag. Den senaste siffran på antal Internetpokerspelande svenskar vi tagit del av indikerar dock att det rör sig om närmare 250 000 stycken och siffran tros växa. Våra respondenter anger att det främst var umgängeskretsen samt möjligheten att vinna pengar som påverkat den enskilde individen till att börja spela poker via Internet. Medias roll i utvecklingen av spelbranschen är stor. För att bolagen ska lyckas överleva på denna väl exploaterade marknad, så krävs ett mer ihärdigt arbete för att ständigt förbättra och förnya sin kommunikation, för att differentiera och profilera bolaget gentemot övriga bolag samt fylla varumärket med positiv laddning. Nyckelord: Internetpokerfenomenet, media, konsumtion och produktion av spelupplevelsen, spelberoende, differentiering

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)