En litteraturstudie om naturvetenskaplig kompetens för att främja samhällets fortsatta utveckling.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Allt färre elever söker gymnasieutbildning inom det naturvetenskapliga området, samtidigt presenterar forskning att elever har en negativ inställning till ämnet och bestämmer sig för vad de vill studera i framtiden redan i tidig ålder. Samhället är i behov av naturvetenskaplig kompetens, både för att driva utvecklingen framåt men även för att alla individer i samhället behöver naturvetenskapliga kunskaper för att verka i samhället på ett föredömligt sätt. Det är därför relevant att genom en litteraturstudie synliggöra vilka faktorer som forskning visat påverkar elevers kunskapsutveckling inom de naturvetenskapliga ämnena, men även vilka faktorer forskning visat påverkar elevers val av gymnasieutbildning. Genom att synliggöra faktorer som påverkar i negativ mening kan lärare ta hänsyn till faktorerna och förändra sin undervisning så att fler elever ges möjligheten att utveckla sina kunskaper och söka sig vidare inom det naturvetenskapliga området. Resultatet från litteraturstudien visar att intresse är en stor påverkande faktor både på elevers kunskapsutveckling i naturvetenskap men även för elevers val av gymnasieutbildning. Dock presenterar forskningen att intresset i sig påverkas av olika faktorer så som ämnesinnehåll och undervisning men även läraren i form av lärarens egna intressen och utbildning. Resultatet visar även att elever har olika förutsättningar att lära naturvetenskap i form av faktorer som; kön, hemförhållanden och språklig förmåga. Vidare forskning bör därför studera vilka arbetssätt som är fördelaktiga för att alla elever ska få ett högre intresse men även för att tillgodose elevers olika förutsättningar.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)