Gymnasielevers syn på kemilaborationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: ABSTRAKT Syftet med studien är att undersöka hur elever ser på laborationerna som en del av kemiundervisningen. Studien är genomförd i en medelstor gymnasieskola i södra Sverige i kemikurs 2. Fokus i studien har legat på att ta reda på hur eleverna upplever att deras lärande påverkas av laborativa moment. Studien har också undersökt hur eleverna vill att laborationer ska utvecklas för att möta deras önskemål så att det blir laborationer som bidrar till deras lärande och motivation. Grunden till studien är Deweys idé ”learning by doing” och intresset uppstod av Christer Gruvbergs doktorsavhandling ”Kemilaborationens bidrag till förståelse – högskolestudentens perspektiv” Resultatet visar att eleverna överlag upplever laborationer som en positiv del av undervisningen som bidrar till deras lärande och motivation. De problem eleverna upplever handlar i huvudsak om strukturella saker i planeringen kring laborationerna samt tidsbrist under de laborativa momenten. Studien visar att eleverna upplever att de om lärarna planerar laborationer på ett sätt så tid för reflektion finns samt att lärarna ger eleverna tillgång till instruktioner inför en laboration så får eleverna större kunskapsutbyte av laborationerna än om lärarna inte arbetar på detta sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)