Att förstå hälsolitteracitet : en utmaning för sjuksköterskan i patientmötet för jämlik och hållbar vård

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Hälsolitteracitet syftar till en individs förmåga att kunna söka, förstå, utvärdera samt använda hälsoinformation för att fatta adekvata hälsobeslut och därmed kunna upprätthålla hälsa. Internationell forskning visar att låg hälsolitteracitet är en riskfaktor för ohälsa som påverkar både individ och samhälle med ökade sjukvårdsbehov och kostnader till följd. Svenska rapporter har visat på kommunikationsbrister i mötet med patienten. Då låg hälsolitteracitet kan vara bakomliggande orsak till kommunikationsmissar ses vikten av att sjuksköterskor känner till begreppet hälsolitteracitet och dess konsekvenser på individen och samhället i stort. Syftet med studien var att undersöka sjuksköterskors kunskap och förståelse för begreppet hälsolitteracitet samt vilka strategier som används för att nå patienter med låg hälsolitteracitet. Resultatet i denna systematiska litteraturstudie visar på en variation i sjuksköterskors förståelse för begreppet hälsolitteracitet. Använda strategier varierar där utdelning av skriftligt material samt metoden teach-back är bland de mest förekommande. Gällande säkerställande av patientens läs- och skrivkunnighet påvisas brister i utförandet. Attityder såsom att se hälsolitteracitet som prioritet tillsammans med upplevelsen av kontroll ökar förutsättningarna för användning. Organisatoriska faktorer inverkar även i form av tid och utbildning, ekonomiska tillgångar samt stöd från chefer. Diskussion har förts kring hur brister i patientkommunikation kan leda till att lagar som reglerar rätten till information bryts och blir till hinder för jämlik vård. Ökad kunskap och förståelse för hälsolitteracitet är av denna anledning motiverat och bör introduceras bland yrkesverksamma sjuksköterskor samt på sjuksköterskeutbildningen. Utvecklingen av e-hälsa bör tillämpas på sjuksköterske- utbildningen och i verksamheterna för att främja patienters möjlighet till delaktighet och rätt till anpassad information. Träning i kommunikationstekniker kan även skapa förutsättningar för en jämlik och hållbar vård i praktiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)