Svenska för aktiva invandrare
Sammanfattning: Vägen in i det svenska samhället går för många invandrare via Svenska för invandrare – sfi. Den här uppsatsen syftar till att undersöka om politikers beskrivning av denna utbildning förändrats under tidsperioden 2002-2010 utifrån Magnus Dahlstedts teori om det svenska samhällets övergång från welfare till workfare. Resultatet analyseras sedan utifrån Chantal Mouffes teori om medborgarskapet som en exkluderande politisk identitet. Propositioner som rör sfi har analyserats med hjälp av idéanalytiska dimensioner som sorterar materialet i kategorierna welfare eller workfare. Studien visar att under den undersökta tidsperioden har en viss förändring skett, där welfare-värden som kollektivism, government och dekommodifierad välfärd i allt större utsträckning får lämna plats för workfare-idéer så som individualism, governance och en rekommodifierad välfärd. Givet denna förändring kan det svenska medborgarskapet, enligt Mouffes beskrivning av medborgarskapet som politisk identitet, ses inkludera aktiva, arbetande individer som värdiga medborgare och exkludera arbetslösa och i samhället oengagerade grupper.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)