Datorspel eller textbaserat läromedel – vilket fungerar bäst som lärande verktyg?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2015]

Nyckelord: Datorspel; lärande; digitala verktyg.;

Sammanfattning: SammanfattningDetta examensarbete tar avstamp i den digitala verklighet barn och unga lever i idag, skolans uppdrag, samt dedebatter som rasar i Sverige kring skolans digitala utveckling och dess verktygs positiva eller negativa effekterpå elevers lärande.I läroplanen anges det tydligt att skolans uppdrag är att bland annat förbereda eleverna för den komplexa,informationstäta och snabbt föränderliga verklighet de kommer att mötas av och redan lever i. Uppdraget ärockså att främja elevers nyfikenhet, lust att lära samt att säkerställa att både studiefärdigheter samt metoder föratt använda och tillägna sig nya kunskaper, har förmedlats. Skolan uppmanas i läroplanen att ge utrymme för nyakunskapsformer för att skapa en balanserad helhet, av dessa kunskapsformers delar, i lärandet (skolverket,011:9-10).Den här studien vill och har som syfte att undersöka datorspelets potential som lärande verktyg och har somhuvudsaklig frågeställning: Kan ett datorspel ge samma kunskap som ett traditionellt textbaserat verktyg förlärande?Den är genomförd som en kvantitativ och komparativ studie genom jämförelse av resultaten från två gruppermed 46 tolvåriga deltagare/elever i vardera gruppen. De båda grupperna har antingen arbetat med ett spelbaseratämnesstoff eller ett mer traditionellt textbaserat stoff. Det empiriska materialet har samlats in via enkäterbestående av femton ämnesknutna faktafrågor samt en öppen fråga med syfte att få kunskap om deltagarnasförståelse av stoffets huvudsyfte – det vill säga om något djupinriktat lärande skett.Resultaten har analyserats utifrån det sociokulturella perspektivet på lärande samt det fenomenografiskaperspektivet på lärande.Studiens resultat visade bland annat att ett datorspel har potential som verktyg för lärande som är i stort sett iparitet med ett mer traditionellt textbaserat lär-verktyg, när det gäller inhämtning av faktakunskaper och ettdjupinriktat lärande.1

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)