Rytmikens betydelse för barns lärande och utveckling – en studie om hur pedagoger ser på rytmik och dess betydelse för barns lärande och utveckling.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Viktoria Källner; [2012]

Nyckelord: Rytmik; musik; barn; lärande; utveckling; pedagog;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall hur, rytmikämnet bidrar till barns utveckling. Jag villäven ta reda på hur rytmikpedagoger ser på sitt ämne och vad de själva anser att rytmiken betyder för barnsutveckling och lärande. Min teoretiska anknytning är ett sociokulturellt perspektiv, vilket är en lärandeteori somhar följt och influerat mig under min utbildning. I forskningsbakgrunden ger jag först en kort överblick kringrytmikämnets historia och uppkomst följt av en presentation av litteratur som ringar in och berör mitt ämne. Somundersökningsmetod har jag valt intervjuer av respondentkaraktär, vilket är en kvalitativ metod som innebär attdet är svarspersonerna själva och deras egna tankar och uppfattningar som är studieobjekten. Resultaten visar attintervjupersonerna ser rytmikämnet som viktigt och betydande för barn, deras utveckling och positivavälbefinnande. De anser att skolan inte i tillräckligt stor utsträckning tillgodoser barnen deras behov av enallsidig undervisning och deras rörelsebehov. De menar således att rytmiken är ett bra komplement till skolansövriga relativt stillasittande och teoretiska undervisning. I slutet av uppsatsen förs en diskussion kring rytmikensbetydelse för barn samt rytmikämnets plats och betydelse i skolan. Min förhoppning, i och med denna uppsats, äratt en tanke ska väckas, främst hos dem som är verksamma inom skolan, om hur viktig musiken är för barnenoch att de ska ges möjlighet att med både kropp och själ upptäcka och utveckla den.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)