Pedagogernas roll i förskolebarnens läs- och skrivutveckling. : En studie om hur förskolepedagogerna arbetar med skriftspråk i förskolan, samt hur de ser på sin roll i att främja barnens lärande inom detta område.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med min undersökning har varit att ta reda på hur förskolepedagoger arbetar med att utveckla barns läs- och skrivinlärning. Jag ville ta reda på hur pedagoger främjar denna inlärning, samt hur de ser på sin roll i lärandet. Jag hade följande frågeställningar som utgångspunkt: Hur arbetar pedagoger för att främja barns skriftspråkliga medvetenhet? Hur ser pedagogerna på sin egen betydelse i barns skriv- och läsutveckling? För att få svar på mina frågor gjorde jag sex kvalitativa intervjuer för att få reda på pedagogernas metoder och synsätt. Jag jämförde sedan mitt resultat med tidigare forskning, litteratur och läroplanens intentioner i ämnet. Jag kom fram till att de barn som visade ett intresse hade goda förutsättningar för att lära sig att skriva och läsa, medan de barn som inte visade samma intresse ansågs inte vara mottagliga för denna typ av lärande. Pedagogerna ansåg inte att det är förskolans ansvar att lära barnen att läsa och skriva, utan det är något som är tänkt att ske i skolan. Detta är något som jag kan se skiljer sig mot synen i både litteratur och tidigare forskning, där man anser att barnen är både kompetenta och mottagliga för denna typ av lärande. Däremot ansåg pedagogerna ändå att de har en viktig roll i barnens läs- och skrivinlärning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)