A, b, c – en komparativ studie av läromedel i de inledande matematikkurserna i Gy 2011

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2012]

Nyckelord: Matematik; Läromedel; Gy 2011; Matematik 1;

Sammanfattning: SammanfattningSyftet med studien har varit att jämföra det centrala innehållet, kunskapskraven och några läromedel för deinledande matematikkurserna i Gy 011, Matematik 1a, 1b och 1c. Studien fokuserar på två underrubriker ikursernas centrala innehåll: Sannolikhet och statistik där innehållet är likt mellan kurserna och Geometri därinnehållet skiljer sig mycket åt mellan kurserna. Metoden är komparativ textanalys av ämnesplanen förmatematik i Gy 011 och sex läroböcker (två för respektive kurs) från Natur & Kultur och Bonnier utbildning. Iläromedelsanalysen fokuseras på skillnader och likheter mellan böckernas delmoment och uppgifter. Det framgårav analysen av ämnesplanen att det finns stora likheter i det centrala innehållet i kurserna 1b och 1c, medan 1askiljer sig mot de övriga kurserna genom ett större antal egna punkter och en tydligare koppling tillkaraktärsämnena. Resultatet av läroboksanalysen visar att det i 1a-böckerna från båda förlagen stundtals ställsmindre krav på förkunskaper, att språket är mer vardagligt och att vissa delmoment behandlas mer ytligt än i 1b-och 1c-böckerna. Det framgår även att andelen uppgifter på den lägsta nivån, nivå 1, är högre i 1a-böckerna ochdet finns även exempel på uppgifter som graderats till en högre svårighetsnivå i 1a-böckerna än i övriga böcker.Av resultatet framgår också att delmoment som inte specifikt motiveras av det centrala innehållet förekommer i1b- och 1c-böckerna, men inte i 1a-böckerna. Den betydelse som studien får för läraryrket är bland annat att mansom matematiklärare måste vara medveten om att läroböckerna i kurs 1a riskerar att inte bli tillräckligtutmanande för duktiga elever och att man därför kan behöva komplettera materialet. Undervisar man i de övrigakurserna kan man istället behöva välja bort delmoment som inte motiveras av det centrala innehållet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)