Skönlitteraturens betydelse för språkutveckling ­ i skolan och hemmiljön

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte och huvudfrågaSyftet med denna uppsats är att ta reda på hur lärare använder sig av skönlitteratur i undervisningen. Huvud-frågan är om skönlitteraturen påverkar elevers språk och läsutveckling. Vi ställer oss även frågan omföräldrarnas engagemang är av stor vikt för barnens läsintresse.Metod och materialFör att genomföra vårt arbete har vi valt att använda oss av triangulering. Det innebär att vi har använt olikamaterial och metoder för att komma fram till ett så trovärdigt resultat som möjligt. Vi har intervjuat sexpedagoger på tre skolor. Vi har också delat ut enkäter till pedagoger och föräldrarna i de intervjuades klasser påskolorna. Samtidigt har vi studerat relevant litteratur för ämnet.ResultatResultatet av våra undersökningar visar hur ofta och hur mycket pedagoger arbetar med skönlitteratur i sinundervisning. Den har även gett en bild om föräldrarnas stora engagemang och tankar kring skönlitteraturensbetydelse för deras barns språkutveckling. Litteraturfördjupningen har visat att forskare är eniga om hur storbetydelse skönlitteraturen har för barnens språk och läsintresse. Forskare och pedagoger säger samma saker, attskönlitteraturen är viktig för språket och de vuxna har en betydande roll vid läsning.Betydelse för läraryrketVi har fått en bild av att skönlitteratur har stor betydelse för barns läs- och skrivutveckling, men även förspråkutvecklingen. Samarbetet med hemmet tycks vara av stor vikt för barns utveckling enligt våra informanter.För att ge barnen en stark grund i sin språkutveckling är det av stor vikt enligt informanterna, att lärarna har fåttkunskaper om hur denna undervisning ska gå till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)