Ledningens perspektiv på hur produktinnovation skapas

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Tobias Brandter; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med rapporten är att undersöka källorna till produktinnovation för att definiera företags verktyg till att skapa innovativa produkter. För att vidare utvärdera hur dessa källor kan användas görs även studier på hur dessa källor beror av företagsstorlek och projektstorlek samt företagets marknadsinriktning. Alltså vilket segment produkterna riktas mot. Den slutgiltiga sammanställningen avser att skapa en förenklad mall för vilka innovationskällor som ger upphov till produktinnovation i företag av olika storlek. Arbetet utförs genom insamling av information genom intervjuer med olika företag. Sedan genomförs diskussioner om resultaten och analyser som grundar sig och kopplas mot teoristudien som är baserad på tidigare forskning och artiklar med intervjuerna som bakgrund. Frågeställningarna besvaras allt eftersom och slutligen presenteras slutsatser och även en kort jämförelse med slutsatserna de övriga skribenterna i studien kommit fram till. De slutsatser som kunde dras av denna studie är att projektstorleken inte har någon inverkan på vilken källa som anses vara den primära för att uppnå innovation. Dock spelar företagets storlek in. För Howl Design Studio var kreativt klimat och arbeta mot användaren de viktigaste källorna, medan SAAB Groups viktigaste källor var att kombinera tekniker och ha stöd från en högre instans. Vad företagen hade gemensamt var att arbeta mot kunden samt att ha en öppen extern innovation, vilken de kallade kundinteraktion. De gemensamma slutsatserna som kan dras av arbetet är att de viktigaste källorna till innovation är: Intern öppen innovation – implementerad på ett organisatorisk vis Extern öppen innovation Kreativt klimat

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)