Strategisk partnering : med tillit som drivkraft

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Bygg- och fastighetsekonomi

Sammanfattning: Inom den svenska byggbranschen arbetar beställare, brukare och entreprenör traditionellt sett skilda åt i klassiska general- eller totalentreprenader. En viss misstro till varandras tillförlitlighet har varit ett faktum som inte gått att förneka. Under det senaste decenniet har en arbetsform byggd på samarbete kallad strategisk partnering utvecklats. Strategisk Partnering är en arbetsform där samtliga aktörer är delaktiga i flera projekt och arbetar som Projektet AB. Då det i strategisk partnering skrivs kontrakt över flera år ingår alla aktörer i ett längre samarbete där allas del i kedjan är lika viktig. En viktig förutsättning för att få partnering att fungera är tillit. Tilliten mellan de olika aktörerna är kärnan till ett väl fungerande samarbete. Utifrån kärnan går det sedan att plocka fram ytterligare ovärderliga parametrar. Södertälje kommuns fastighetsbolag Telge Fastigheter bestämde sig år 2008 för att satsa på strategisk partnering vid sina upphandlingar. En offentlig kommunal upphandling är en både lång och relativt komplicerad process. Vid offentliga upphandlingar måste lagen om offentlig upphandling tillämpas för att skapa konkurrens. Telge Fastigheter kunde år 2008 inleda ett från början fyraårigt ramavtal med NCC gällande ny- och ombyggnation av samtliga skolbyggnader. De inledande projekten utgjordes av tre förskolor som byggts utefter samma modell. Genom att arbeta med strategisk partnering har det visat sig att i princip hela projekteringen har sparats in till den tredje förskolan. Med rätt volym går det att skära ned på både tid och pengar har det visat sig. Hovsjöskolan är en F-9 grundskola i området Hovsjö i sydvästra Södertälje. Skolan kommer att ersätta den gamla Hovsjöskolan som brann ner år 2009. Projektet har legat i framkant i Sverige gällande partneringsamarbete. Hela partneringgruppen bestående av entreprenör, beställare, användare, arkitekter och underentreprenörer har på ett tillfredställande sätt varit delaktiga i skapandet av denna skola. Redan i ett tidigt skede träffades gruppen på workshops och kunde således lära känna varandra och starta arbetet med att skapa tillit redan från början. Vid arbete med strategisk partnering är det av stor vikt att fånga upp vad som under projektets gång fungerar mindre bra och snabbt försöka lösa detta. Det finns ett antal parametrar som har visat sig vara viktiga att fokusera på för att ett projekt ska få en lyckad slutprodukt. I samspel med tillit är tid, kvalitet, ekonomi, mål och samarbete ovärderliga i ett partneringprojekt. Inom dessa områden finns det en rad både positiva och negativa effekter som är viktiga att beakta under arbete i partneringform. Med hjälp av intervjuer, fackböcker, avhandlingar, vetenskapliga artiklar samt data från olika parter har vi analyserat olika parametrar och sammanställt en slutats i form av en checklista.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)