Egen vinning eller ett potentiellt hot? En klarare bild av klyftan mellan publikens förhållningssätt till Big Data.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Patrik Ulfwinger; [2016-05-26]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Titel Egen vinning eller potentiellt hot? En klarare bild av klyftan mellan publikens förhållningssätt till Big Data. Författare Patrik Ulfwinger Kurs Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap, Göteborgs Universitet. Termin Vårterminen 2014 Handledare Orla Vigsö Uppdragsgivare Marie Grusell & Daniel Johansson Sidantal 33 samt bilagor Antal ord 14 229 Syfte Studien syftar till att skapa förståelse för publikens åsikter kring begreppet Big Data och dess delning, även att skapa bättre förståelse för hur publiken resonerar sina åsikter samt om det finns specifika faktorer som påverkar åsikterna. Metod Kvalitativa samtalsintervjuer Material Elva samtalsintervjuer Huvudresultat Studien visar att det finns en stor klyfta i det förhållningssätt respondenterna har till Big Data. Dock så visar studien hög relevans till teorier, kring förhållningssätt, som Anthony Giddens presenterar. De förhållningssätt som främst framkommer är Pragmatiskt accepterande och Cynisk pessimism, som hos respondenterna framkommer genom att man ser egen vinning med Big Data alternativt att Big Data kan vara ett hot mot den personliga integriteten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)