Klassrumsinteraktion och skolbakgrund En studie om undervisningen av nyanlända elever på gymnasieskolans språkintroduktionsprogram

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka relationen mellan de didaktiska metoder som lärare i svenska som andraspråk använder för interaktion och elevers skolbakgrund. Nyanlända elever utgör en heterogen grupp med varierande skolerfarenheter och den här studien undersöker vilka konsekvenser lärares förhållningssätt till elevernas skolbakgrund får för undervisningen gällande former för interaktion och interaktionsmönster. Studien är kvalitativ med kvantitativa inslag. Undersökningen utgörs av klassrumsobservationer och lärarintervjuer i två olika språkintroduktionsklasser på gymnasiet där eleverna har olika omfattande skolbakgrund. Materialet analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv på lärande med fokus på interaktionens roll för andraspråksutveckling. Resultatet visar att lärarnas förhållningssätt till elevernas skolbakgrund innebär delvis skilda förväntningar på eleverna som får vissa konsekvenser för klassrumsinteraktionen. Förväntningarna påverkar bland annat vilka aktiviteter lärarna planerar och i vilken utsträckning interaktion utgör ett mål eller medel i klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)