Skolsköterskors erfarenheter av samtal med våldsutsatta barn
Sammanfattning: Bakgrund: Skolsköterskan har möjlighet att upptäcka barn som blivit våldsutsatta och det är en svår uppgift att samtala med dessa barn. En god kommunikation är ett villkor för att hjälpa barnet klara av lidande och finna mening i sin upplevelse. Trygghet och säkerhet är ett viktigt stödjande element för att kunna hjälpa ett våldsutsatt barn. Skolsköterskor har en unik möjlighet att göra skillnad som kan förändra dessa barns liv. Syfte: Syftet med studien var att beskriva skolsköterskors erfarenheter av samtal med våldsutsatta barn. Metod: Data analyserades med kvalitativ innehållsanalys med induktiv ansats. Sex intervjuer genomfördes med skolsköterskor verksamma i förskoleklass till och med gymnasiet år 3. Resultat: Ur analysen av datamaterialet framträdde fyra kategorier; bygga upp ett förtroende, trygghet i arbetsrollen, hantera svårigheter i samtalet samt ge stöd i samtalet med 13 underkategorier. Konklusion: Studien visar att varje samtal med ett våldsutsatt barn är unikt och att skolsköterskorna blir känslomässigt berörda. Stödet till barnet bör vara utformat så att det ger barnet tid att lyssna, tillgänglighet och att inge hopp. Resultatet kan användas till att öka förståelsen av hur skolsköterskor samtalar med våldsutsatta barn samt hur de stödjer barnet i samtalet. Det kan även utgöra grund för fortsatt diskussion om hur skolsköterskorna kan utveckla sina hälsosamtal samt samtalsmetoder.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)