”Jag kan bara namnen på frukterna som jag ätit” – en kvalitativ studie om läs- och skrivutveckling på svenska hos ungdomar med ingen eller kort formell skolbakgrund i hemlandet.”Jag kan bara namnen på frukterna som jag ätit” – en kvalitativ studie om läs-

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet var att undersöka hur läs- och skrivutveckling på svenska såg ut hos elever med ingen eller kort formell skolgång i hemlandet samt om det fanns några upplevda framgångsfaktorer som spelade in och i så fall vilka. Metod: Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes, med fem lärare i svenska som andraspråk och fyra andraspråksinlärare. Lärarna skulle ha arbetat med svenska som andraspråk i minst ett år. Andraspråksinlärarna kom till Sverige som tonåringar och kunde läsa och skriva på svenska. Datan analyserades kvalitativt utifrån tematisk analys. Resultat: Studien visade att det fanns flera framgångsfaktorer som upplevdes påverka, och att de gick att identifiera hos både elev, lärare och skola. Bland dessa kunde motivation, strukturerad undervisning i fonem-grafem-koppling kombinerat med arbete med meningsfulla texter, fokus på funktionell litteracitet från start och en strukturerad undervisning utan tidspress, nämnas. Även undervisning i inlärningsstrategier, lärarens förhållningssätt samt rika möjligheter för eleven att utveckla sitt modersmål ansågs vara viktiga. Slutsatser: Elevgruppen behöver inte bara lära sig att läsa och skriva, utan även utveckla strategier för hur de ska lära sig. En kombination av olika undervisningsmetoder förespråkas men även lärarens förhållningssätt har stor betydelse. Eleverna bör få möjlighet att utveckla sitt modersmål då det även hjälper deras utveckling av svenska språket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)