Användbar och tillgänglig webbkatalog för habiliteringens kursutbud : Ett förbättringsarbete för tillgänglig webbkatalog och en studie av vilka faktorer som har betydelse för hur den används

Detta är en Master-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ. Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund Kunskap om den egna eller närståendes funktionsnedsättning och dess konsekvenser underlättar vardagslivet. Habiliteringen erbjuder ett femtiotal kurser/grupper varje termin. Kursutbudet presenteras i en webbkatalog, vilket minskat kostnader och kursadministrativ tid. Digitaliseringen förväntades öka tillgängligheten till kursutbudet. Patienter/närstående/nätverk och personal upplevde motsatsen. Syfte Förbättringsarbetets syfte var att förbättra tillgängligheten till kursutbudet genom att göra webbkatalogen mer tillgänglig och användarvänlig. Studiens syfte var att ur ett verksamhetsperspektiv beskriva vilka faktorer på mikro-, meso- och makronivå som påverkade hur webbkatalogen användes i verksamheten. Metod Förbättringsarbetet planerades och genomfördes med stöd av förbättringsrampen och Nolans förbättringsmodell. Datainsamling till studien gjordes via fokusintervjuer och analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Koppling till mikro-, meso- och makronivå gjordes med The Clinical Adoption Framework (CAF) som teoretisk referensram. Resultat Förbättringsarbetet ledde till förbättringar men nådde inte de uppsatta målen. Innehållsanalysen definierade sex faktorer som kunde sorteras till mikro- och mesonivå. Slutsatser För att ett digitalt verktyg ska uppfattas användbart behövs kunskap hos ledningen om verksamheten och dess processer på mikronivå innan beslut fattas, så att rätt förutsättningar och stöd kan ges på mesonivå. Personalens delaktighet är en viktig faktor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)