Mötet mellan förskola och hem : Några vårdnadshavares uppfattningar om den vardagliga informationen från förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

Sammanfattning: Förskolan har riktlinjer från Skolverket i form av en läroplan. Förskolan är ett komplement till hemmet och en riktlinje i läroplanen berättar att hemmet ska göras delaktig och involverad i verksamheten. Studien undersöker vårdnadshavarnas synsätt, deras uppfattningar om den vardagliga informationen från förskolan till hemmet, för att senare kunna göra vårdnashavarna delaktiga och involverade i förskolans verksamhet. Forskning kan ge förutsättningar, tips och råd om hur verksamheten ska göra kommunikationen effektiv från förskola till hem. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod med enkäter undersöker studien dilemmat kring problematiken av delaktiga och involverade vårdnadshavare. För att ta reda på hur informationen upplevs undersöker studien hur informationsutbytet, relationen och tvåvägskommunikation mellan förskola och hem ser ut och påverkar vårdnadshavarnas inflytande i förskolans verksamhet. Resultatdelen redovisar och presenterar olika perspektiv och tankar om informationsutbytet. Envägs och tvåvägskommunikationen ligger till grund för hur relationen mellan förskola och hem blir och visar därigenom hur informationsutbytet påverkas. Resultatkapitlet presenterar vårdnadshavarnas uppfattningar av tidsbristen i förskolans verksamhet och hur en önskan med månadsbrev i informationsutbytet blir stor. Vidare diskuteras hur informationen upplevs som förståelig men inte tillräcklig och hur detta kan påverka relationen mellan förskola och hem och dess informationsutbyte. Brus är ett tema som diskuteras påverka relationen, informationen och kommunikationen. Att barnen bör sättas i fokus och goda relationer kan ge förutsättningar till ett bra informationsubyte är ett annat tema som diskuteras och problematiseras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)