Husserls livsvärld och pedagogikforskning

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Denna uppsats behandlar livsvärldsfenomenologi. Den konkreta frågan som har undersökts är: vad menas med"livsvärld" och vari består dess relevans för pedagogikforskning? Dels har livsvärldsbegreppets urpsrung hosfilosofen Edmund Husserl undersökts och dels så har livsvärldsfenomenologins roll i pedagogisk forskningundersökts. Livsvärldsbegreppet har tolkats utifrån Husserls texter, samt den kritiska diskussionen av dessa isenare forskning, som en systematisk redogörelse för en persons samlade trosföreställningar och dessatrosföreställningars inbördes relation. Livsvärlden skall förstås som ett perspektiv på världen, snarare än som envärld.Livsvärldens roll inom pedagogikforskning har undersökts dels genom att läsa texter som beskriver teorin bakomlivsvärldsfenomenologisk pedagogikforskning och dels genom att undersöka faktiska studier som genomförtsbaserat på detta perspektiv. Livsvärldsfenomenologin har i denna uppsats visats ha ett potentiellt värde förpedagogikforskning i den mån vi är intresserade av hur ett visst fenomen upplevs av en bestämd grupp. I denmån vi är intresserade av hur saker och ting förhåller sig, oberoende av hur detta uppfattas, så harlivsvärldsfenomenologin visat sig vara otillräcklig som metod. Denna begränsning uppmärksammas inte i denundersökta pedagogikforskningen, något som har kritiserats i denna uppsats. Den undersöktapedagogikforskningen har i denna uppsats kritiserats även på andra punkter. Den har kritiserats för att innehållavagt formulerade och tillsynes irrelevanta metafysiska sidospår. Ur en vetenskapsfilosofisk synvinkel så liderundersökningarna också av problem med hur resultaten skall bli intersubjektivt prövbara. Ett sista problem rörfrågan om hur induktiva slutledningar skall kunna dras utifrån materialet, givet att livsvärldsforskningens resultatär så intimt sammankopplade med den konkreta vardagssituation som studerats av forskaren. Slutsatsen i dennauppsats är att det återstår teoretiskt arbete för att livsvärldsfenomenologin skall kunna ta steget från en filosofiskteori till att bli en teori för empirisk pedagogikforskning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)