Mellanchefers upplevelse av konflikthantering : Hur mellanchefer på sjukhus ser på och uppfattar konflikter

Detta är en Kandidat-uppsats från Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Organisationer har flera chefsnivåer, på en av dessa befinner sig mellanchefen, även kallad linjechef. I stora drag innebär denna roll ett ansvar över personal på operativ nivå samt ansvar att implementera ledningens beslut. Då vi i litteratur och i tidigare genomförda studier funnit att rollen som mellanchef kan vara påfrestande, då speciellt i offentlig sektor, är det av vårt intresse att undersöka arbetsförhållanden för mellanchefer med fokus på personalhantering.Denna studie syftar till att svara på hur mellanchefer på sjukhus upplever och ser på hantering av konflikter. Genom djupintervjuer av ett antal avdelningschefer har en kvalitativ undersökning genomförts. Utifrån det insamlade materialet kan tre centrala slutsatser urskiljas. Konfliktbegreppet kan vara svårdefinierat då problemsituationer uppfattas olika. Konflikter på arbetsplatsen kan vara stagnerande, men hanteras dem kan de leda till utveckling för både gruppen och individen. Dessutom kan mellanchefers position vara särskilt utsatt på grund av det rådande korstrycket och en upplevelse av rollkonflikt mellan kamratrollen och ledarrollen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)