Skolbibliotekets roll i grundskolans tidigare år

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka hur samarbetet mellan skolbibliotekarie, lärare och elever fungerar på en skola i grundskolans tidigare år. För att få svar på våra frågeställningar har vi använt oss av kvalitativa metoder. Vi valde att intervjua en skolbibliotekarie, två lärare samt åtta elever. Vi har även gjort tre observationer på skolan. I vårt resultat har det framkommit att lärarna använder skolbiblioteket för att låna bänkböcker och för boksamtal tillsammans med skolbibliotekarien. Skolbibliotekarien har en mer organisatorisk roll än en pedagogisk roll. Vår slutsats är att skolbiblioteket mestadels brukas för lån av bänkbok, samt att det förekommer ett visst samarbete mellan skolbibliotekarie, lärare och elever på skolan i år 4, men inte i lika stor utsträckning i år 1.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)