Värdebaserad vård, Styrmodellen som sätter patienten i fokus - En studie om ekonomistyrning på Sahlgrenska Universitetssjukhus

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Denna studie behandlar ekonomistyrning i praktiken och hur implementeringen av Michael Porters teori om värdebaserad vård har gjort avtryck i en offentligt styrd organisation i detta fall Sahlgrenska Universitetssjukhuset. Inom sjukhusorganisationer sätts mål på nationell, regional, områdes och kliniknivå. Uppsatsen syftar till att beskriva och förklara utformningen av ett ekonomistyrsystem samt hur det lämpligen anpassas givet en värdebaserad hälso- och sjukvårdskontext. I var undersökning har vi använt oss av Malmi och Browns (2008) begrepp management control package. Detta begrepp innefattar fem olika delar av styrning. Med Malmi ocb Browns ramverk som referensram har vi valt att strukturera upp var undersökning för att kunna förmedla en helhetsbild av hur organisationens ekonomistyrning forändrats med införandet av värdebaserad vård. Studien består av fem intervjuer, fördelat på två med områdeschefer, en som innehar ett verksamhetsutvecklande ansvar, en ekonomistrateg på värdekontoret och en läkare. Resultatet vi har kommit fram till är att vi kan konstatera att utifrån arbetsmodellen med värdebaserad vård, där ett större fokus på patienten är centralt, ställer krav på att ekonomistyrningen är utformad så att den harmoniserar med detta arbetssätt. Den absolut viktigaste prioriteringen för Sahlgrenska bör vara att utveckla IT-system som gör att alla system kan synkronisera och kommunicera med varandra. Detta i sin tur leder till att man mellan områden kan få ett ökat samarbete och en ökad följsamhet när det gäller det totala utfallet av vården i enlighet med Michael Porters teorier. Om man får ut mätbara mått på ett tillförlitligt sätt kommer detta att kunna användas som grund för både planerings och uppföljningsarbetet. Vi tror att det även kommer stimulera medarbetare i hela organisationen genom att det hela tiden går att följa upp och jämföra resultat. Att utveckla användbara IT­ system anser vi kommer att leda till en positiv kedjereaktion inom organisationen i form av bättre planering, uppföljning och återkoppling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)