Hållbarhetsredovisning med socialt ansvar i fokus -En granskning av fem statligt ägda bolag

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Författare: Anna Gustafsson; Malin Gustavsson Nordin; [2010-06-18]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund och problem: Sedan första januari 2008 har det varit informationskrav för statligt ägda bolag i Sverige att rapportera i enlighet med GRI:s riktlinjer. Att inkludera den sociala dimensionen i denna redovisning har ökat i betydelse och uppmärksammats som en viktig del i samhällets hållbarhetsarbete. Det större hållbarhetsbegreppet, där även miljö finns kvar som en viktig del, är nytt med sina omfattande sociala aspekter. Socialt ansvar innefattar många områden vilket kan leda till flera tolkningar av vad som är att ta ett socialt ansvar i sin hållbarhetsredovisning. Av den anledningen är det av särskilt stort intresse att se till hur de statligt ägda bolagen redovisar socialt ansvar utefter GRI:s riktlinjer kring socialt ansvar men även kring det sociala ansvartagandet bolagen tar utöver indikatorerna. Syfte: Studiens syfte är att beskriva hur svenska statligt ägda bolag redovisar sitt sociala ansvar utefter GRI:s riktlinjer. Utöver GRI:s riktlinjer kommer författarna att titta på hur respektive företag redovisar sitt sociala ansvar i årsredovisning samt på hemsida. Avgränsningar: På grund av tidsbegränsning kommer denna studies undersökning endast omfatta fem svenska statligt ägda bolag. Studien kommer inte lägga någon vikt eller ta i beaktning hur redovisning av ekonomiska och miljömässiga aspekter samt andra upplysningar sker. Metod: Genom att ha utgått från respektive bolags årsredovisning med tillhörande hållbarhetsredovisning samt hemsida har den information som behövts, för att uppfylla studiens syfte samt svara på forskningsfrågorna, samlats in. Utgångspunkten för insamling av data har varit GRI:s avsnitt kring socialt ansvar och dess tillhörande indikatorer. I denna studie har analys av texter och dokument varit metod för insamling av data, det vill säga textanalys. Slutsatser: Kring de områden som kan urskiljas som relevanta för respektive bolag redovisar många av dem omfattande information, medan det är tydligt att vissa informationsområden inte prioriteras inom bolagen. Mycket av informationen om socialt ansvar i bolagens årsredovisningar och på deras hemsidor går att hänföra till GRI:s riktlinjer, dock inte alltid till specifika indikatorer. De bolag som från början ansågs kopplade till att vara företag som borde ta stort socialt ansvar har visat sig vara dem som redovisar mest omfattande och mest utförligt kring de fyra delarna som omfattar socialt ansvar i GRI. Förslag till fortsatt forskning: Ett förslag på fortsatt forskning är att utföra en studie med samma bolag som utgångspunkt fast med fokus på hur bolagen själva uppfattar sitt sociala ansvarstagande. Det kan vara av intresse att jämföra om uppfattningen som författarna kommit fram till i studien stämmer överens med vad företagen själva anser om deras redovisning och arbete med socialt ansvar. Genom en sådan studie kan det konstateras om bolagen lyckats med att lyfta fram och kommunicera sin hållbarhetsredovisning av socialt ansvar på det sätt som bolaget önskar att informationen ska tas emot externt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)