Mäklarstudenternas val - En empirisk studie om vad som utgör en attraktiv arbetsgivare i mäklarbranschen utifrån studenters perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Kultur och samhälle

Sammanfattning: Titel: Mäklarstudenternas val – En empirisk studie om vad som utgör en attraktiv arbetsgivare i mäklarbranschen utifrån studenters perspektiv. Nivå: C-uppsats för kandidatexamen i Fastighetsvetenskap vid Malmö Universitet. Författare: David Söderholm och Jens Svensson Handledare: Birgitta Vitestam Blomqvist Företag: Bjurfors, Erik Olsson, Fastighetsbyrån Program: Fastighetsförmedling 180hp, Malmö Universitet Datum för färdigställandet av uppsats: Maj 2018 Syfte: Syftet med studien är att kartlägga vilka behov och värderingar studenter har i valet av arbetsgivare och studera dessa i relation till företagens arbete och syn på sitt eget arbete för att bli, alternativt förbli, en attraktiv arbetsgivare. Metod: Vi genomförde åtta stycken kvalitativa intervjuer med studenter och representanter från fastighetsmäklarföretag i Malmö. Teorier valdes utifrån den informationen vi fick från våra respondenter. Vi använde frågeställningarna som en vägledning genom hela forskningsstudien. Resultat & Slutsats: Vår slutsats av denna studie är att studenterna vill påbörja sin karriär som fastighetsmäklare på ett företag som, enligt dem, har egenskaper som kan möjliggöra en bra start på karriären. Nyckelord: attraktiv arbetsgivare, employer branding, fastighetsmäklare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)