Felhandlingar hos äldre bilförare vidanvändande av nya typer avväxelväljare

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Sammanfattning: Studiens syfte var att analysera prestationen hos äldre bilförare vid användande av växelväljaremed fokus på felhandlingar. Frågeställningarna berörde skillnader i antalet utförda felhandlingarmed olika växelväljare, typer av felhandlingar som är relaterade till användandet av växelväljarnasamt effekten av att dölja växelväljarna och växelmönstren. Bilförare mellan åldrarna 50 – 75 åranvände sex olika växelväljare för bilar samtidigt som de utförde uppgifter i en bilsimulator.Studien hade en inompersonsdesign där alla testpersoner fick testa samtliga reglage. De primärauppgifterna i testsituationen var att utföra växlingar samtidigt som testpersonerna skulle utföraden sekundära uppgiften Lane Change Test i en bilsimulator. Resultaten visar att traditionellautformningar, polystabila joysticks med ”J”-layout av växlarna, leder till minst antalfelhandlingar. Växelväljare med liknande utseende som traditionella växelväljare men medannorlunda och komplex funktionalitet, samt monostabila växelväljare, leder till ett ökat antalfelhandlingar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)