”Samlingen i förskolan” En studie om pedagogers och barns föreställningar om samlingen i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Sammanfattning: BAKGRUND:Samlingen har sitt ursprung i Fröbels pedagogik och är i dagens förskola en del av dendagliga verksamheten. Samlingen har utformats till att stödja en demokratisk uppfostranoch även till att ge barnen en struktur i vardagen eller för att lära barnen grundläggandebegrepp. Dagens samling består både av rutiner som ser likadana ut varje dag ochvariation beroende på vad förskolan arbetar med.SYFTE:Syftet med studien är att undersöka hur några pedagoger och barn på fyra stycken utvaldaförskolor ser på samlingen och dess innehåll. Syftet med studien är också att undersökaom barnen känner att de kan påverka samlingens innehåll och om pedagogerna tror attsamlingen påverkar barnens utveckling.METOD:Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer och observationer. Observationerna avsamlingen använde vi som grund för de intervjufrågor vi sedan ställde. Vi har intervjuatbåde barn och pedagoger.RESULTAT:De flesta pedagoger i vår studie uttrycker att samlingen är en tid att skapa en gruppkänslaoch lära barn sociala regler. Pedagogerna planerar samlingen för att koppla till teman ochandra händelser och olika lärandemetoder. Många pedagoger i studien anser attutvecklingen barn gör i förskolan sker under hela dagen och inte bara under samlingen.En del pedagoger uttrycker att det är lättare att ta tillvara på barnens inflytande under smådelar i samlingen. Barnen uppfattar att det är pedagogerna som bestämmer vad som skahända under samlingen men uttrycker också att de får igenom önskningar om lekar ochsånger.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)