Sjuk på telefon : Erfarenheter och upplevelser av 1177 Vårdguiden på telefon
Sammanfattning: Bakgrund: Telefonrådgivning är en relativt ny vårdform kantad av utmaningar. Syfte: Att belysa de vårdsökandes och telefonsjuksköterskornas erfarenheter och upplevelser av 1177 Vårdguiden på telefon. Metod: Systematisk litteraturöversikt med en innehållsanalys baserad på elva vetenskapliga artiklar. Resultat: Vårdsökande kontaktade tjänsten av oro över hälsotillståndet, de ville bli tagna på allvar och uppskattade omtanke och ärlighet. Missnöje uppstod om de inte blev respekterade eller rekommenderades en lägre vårdnivå än väntat. Telefonsjuksköterskorna trivdes med arbetet men upplevde svårigheter med arbetsutrustningen och identifierade risker som kan påverka patientsäkerheten. Diskussion: Telefonrådgivning ställde andra krav på telefonsjuksköterskan än traditionell omvårdnad. Både vårdsökande och telefonsjuksköterskor upplevde att kön hade betydelse för kommunikationen. Lärande var den del av samtalet som visade att vårdsökandes empowerment stärkts. Telefonrådgivningens utmaningar hotade patientsäkerheten. Slutsats: Vårdsökande och telefonsjuksköterskor upplevde telefonrådgivningen på ett liknande sätt, mer forskning är motiverat för att beskriva sambandet. En vidareutbildning till telefonsjuksköterska skulle förbättra tjänsten och beslutsstödet är i behov av vidareutveckling.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)