Att skapa och upprätthålla lärande på Räddningstjänsten Syd

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Räddningstjänsten Syd är ett kommunalförbund i Skåne vars vision är att skapa ett olycksfritt samhälle. Arbetet utförs efter tydligt utformade processer där en av förbundets huvudprocesser har som syfte att utvärdera och lära av tidigare olyckor och insatser. Enligt uppdragsgivaren för studien bidrar inte processen till det önskade lärandet. Studien syftar därför till att ur ett lednings-perspektiv kartlägga vilka faktorer som förbättrar lärandet. Fenomenet som studien undersöker är lärande och den syftar till att kartlägga vilka faktorer som påverkar lärandet i organisationen. Den fenomenografiska ansatsen genomsyrar studien och det empiriska materialet har inhämtats via kvalitativa semi- strukturerade intervjuer med fem medarbetare på ledningsnivå i organisationen. Empirin sammanställs i fyra kategorier som identifieras utifrån respondenternas uppfattningar. Kategorierna är lärande, mål, uppföljning och kommunikation, varav de tre sistnämnda anses behöva fungera för att skapa förutsättningar för lärande. Det som framkommer i studien är att de viktigaste faktorerna för att skapa lärande i organisationen är gemensamma, tydligt kommunicerade mål samt uppföljning i form av feedback, reflektion och utvärdering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)