Interpolerande lagerstyrningssystem - Hänsyn till överdrag genom korttidskattningar i beställningspunktsystem

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I det här arbetet presenteras och analyseras ett interpolerande lagerstyrningssystem som utvecklats av författarna. Systemet ämnar motverka överdrag i beställningspunktsystem. Beställningspunktsystem och i synnerhet system med periodinspektion bygger på modellmässiga antaganden som inte stämmer överens med verkligheten. Det kan bland annat leda till att lagernivån underskrider beställningspunkten innan orderläggning, ett så kallat överdrag uppstår och servicenivån reduceras (Mattsson, 2012b). Överdrag (engelskans undershoot) definieras som differensen mellan beställningspunkten och lagersaldot vid orderläggning (Bganha, Pyke och Ferrer, 1996). Enligt Mattsson (2012a) uppstår överdrag på grund av att modellen divergerar med verkligheten på följande tre plan: • Efterfrågan antas vara känd och konstant medan den i verkligheten snarare prognostiseras och varierar. • Lageruttag antas avse en enhet medan det i verkligheten nästan alltid avser mer än en enhet och varierar mellan tillfällen. • Kontroll av lagersaldo antas ske kontinuerligt när det i verkligheten snarare sker med inspektionsintervall. Mattsson (2012b) har tidigare genomfört en simuleringsstudie där några olika metoder använts för att motverka överdrag. Gemensamt för metoderna är att ett skattat genomsnittligt överdrag för flera lagercykler adderas till beställningspunkten (Mattsson, 2012b). Författarna har utvecklat ett nytt lagerstyrningssystem inom ramen för det här arbetet. Det så kallade interpolerande lagerstyrningssystemet ämnar motverka överdrag genom att behandla varje lagercykel separat. Systemet består av två grundkomponenter; beräkning av nästa punkt i lagernivå-tidsdiagrammet (skattning) och hantering av lagernivåns skärning med beställningspunkten (interpolering). Arbetet avgränsades till att analysera ett specialfall av systemet där uttagen mellan inspektionstillfällen skattades som medelefterfrågan under ett inspektionsintervall samt under det specifika förhållandet med inspektionsintervall respektive ledtid på två dagar. Det utvecklade systemet testades med hjälp av simuleringar och utvärderades komparativt mot ett traditionellt (I,s,S)-system som inte tar hänsyn till överdrag. Slutsatserna blev att modellen har signifikant påverkan på överdragsproblematiken både i form av reducerade överdragskvantiteter samt högre fyllnadsgradsservice för samtliga testade efterfrågeförhållanden utom de som karakteriseras av extremt låg genomsnittlig efterfrågan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)