Hur kan man fira högtider med religiösa inslag

Detta är en C-uppsats från

Författare: Joel Hagen; Richard Samuelsson; [2009]

Nyckelord: Religion; skola; m;

Sammanfattning: Sammanfattning:Vi vill med denna uppsats undersöka hur man som skola och enskild lärare kan förhålla sig till vad styrdokumentoch politiker säger (och inte säger) om högtids- och traditionsfiranden som sker under skoltid. Detta gäller förstoch främst högtider och traditioner med religiösa inslag. Vi vill söka reda på ett eller flera pragmatiskaförhållningssätt till firanden i skolan som stämmer överens med skolans värdegrund och de lagstiftadestyrdokumenten.Uppsatsens grundfundament består av kvalitativa intervjuer med fyra politiker, en teoretisk ram baseradpå bland annat religionssociologisk litteratur, samt styrdokumentsanalyser, då främst Lpo 94. I analysenresonerar vi först kring komplexiteten i frågeställningen, vilken sedan leder fram till olika förslag påförhållningssätt som skolan kan ha till högtidsfiranden. Dessa förhållningssätt utgår från våra tolkningar avpolitikernas åsikter och förslag, samt vår tolkning av Lpo 94.I läraryrket behövs en vidare och djupare förståelse av samhällsskeenden såsom sekulariseringenseffekter, religionsfrihetens innebörd och en mångkulturs element. En förståelse av dessa begrepp och derasgenomgripande påverkan på skolan och eleverna är fundamental för läraryrket. Genom att studera sakfrågan iform av högtidsfiranden med religiösa inslag i skolan och vända och vrida på argument, kan man därigenomtillägna sig fler nyanser i de viktiga frågorna, t.ex. vad innebär en sekulariserad skola? Hur bör en skola sompräglas av religionsfrihet se ut? Vilka traditioner är ”svenska”, vad består vårt kulturarv av? Vi vill också geläraren praktiska förslag till hur man kan lösa kommande ”firandekonflikter” på. Högtidsfirandet är oftaomdebatterat och det behövs pragmatiska och rättvisa förslag till lösningar i denna fråga.Abstract:Our purpose with this report is to investigate how the school and the teacher can relate to what the curriculumand politicians say about in-school celebrations of holidays. This is first and foremost about holiday celebrationswith religious content. We want to find one or several pragmatic approaches to school celebrations that correlatewith the school’s values and the governmental curriculums.The main fundaments of the report consist of interviews with four politicians, a theoretic frame accordingto literature from sociology of religion, and analyses of curriculum mainly Lpo 94. In the analyses part we first

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)