Samband mellan ordinlärning, ansträngning och fonologiskt minne: en studie av galvanisk hudrespons

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syftet med föreliggande studie var att undersöka sambandet mellan ordinlärning, ansträngningsgrad och fonologiskt minne. Tjugo universitetsstudenter fick lära sig ord på latin via ett bildspel. Ansträngningsgrad registrerades under baslinje, ordinlärning och ordtest med hjälp av två värden av Galvanisk hudrespons: medelvärdet för den totala hudresponsen, samt antal hudresponstoppar per minut. Fonologiskt minne undersöktes med sifferrepetition och nonordsrepetition. En ökning i ansträngningsgrad uppmättes mellan baslinje, ordinlärning och ordtest, undantaget för antal hudresponstoppar per minut mellan ordinlärning och ordtest. Ett samband uppvisades varken mellan resultat på ordtestet och förändring i ansträngningsgrad från vila till aktivitet, eller mellan resultatet på ordtestet och ansträngningsgrad under ordinlärning respektive ordtest. Ansträngningsgrad korrelerade varken med fonologiskt minne eller med den upplevda ansträngningen under ordinlärning. Fler studier, med större grupper, behövs för att förstå bakomliggande kognitiva och psykofysiologiska mekanismer för inlärning av nya ord hos vuxna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)