Evaluating Different Spatial Anti Aliasing Techniques

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC)

Författare: Victor Kesten; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning:  Aliasing är en bieffekt som förekommer när man mäter olika signaler. Inom datorgrafik förekommer det när objekt blir renderade på skärmen och man kan då upptäcka tydliga ojämna och hackiga kanter. Denna uppsats siktar på att hitta en kompromiss mellan prestanda och kvalitet när man använder olika anti aliasing tekniker inom en realtids 3D miljö. För att uppnå detta har flera olika anti aliasing tekniker testats på en mängd olika 3D miljöer samt har en undersökning gjorts angående människors preferenser inom bild kvalitet när dom är blint presenterade olika val. Uppsatsen lyckades och efter en grundlig analys av dom insamlade resultaten kan dra slutsatsen att MSAAx4 eller FXAA är det bästa valet när man använder en dator med begränsade resurer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)