Utveckling av webbapplikationen Folkbolaget : En e-handel med användbarhet i fokus

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Sammanfattning: Mikrobryggerier som brygger folköl kämpar idag med att nå ut med sina produkter till marknaden. Då e-handeln i Sverige växer kraftigt och befinner sig i en positiv trend skulle ett sätt att förbättra tillgängligheten till marknaden för mikrobryggerier vara att distribuera och marknadsföra hantverksfolköl via en webbapplikation. För att framgångsrikt lansera en sådan lösning och attrahera en stabil kundbas krävs att tilltänkta kunder finner den användbar. Denna rapport redogör för utvecklingsprocessen av en användbar webbapplikation ur ett navigerbarhets-, läsbarhets- och responsivitetsperspektiv. Rapporten tar stöd i teori baserad på vetenskaplig forskning om användbarhet i form av: navigerbarhet, läsbarhet och responsivitet. Programmeringsspråken Python och Flask har använts för serversidan. För klientsidan har HTML, CSS och Bootstrap använts. Vidare har JavaScript-biblioteket jQuery använts för kommunikation mellan klient- och serversidan. Efter utvecklingsfasen utvärderades webbapplikationen med hjälp av användartester. Utifrån presenterad teori och genomförda tester dras slutsatsen att webbapplikationen är användbar. Detta uppnås genom att användaren oavsett var på hemsidan den befinner sig kan navigera sig vidare till önskad del av webbapplikationen med maximalt tre klick. Färger, ikoner, textstorlek och typsnitt har valts så att innehållet är läsbart och slutligen har implementationen av CSS och Bootstrap gjort webbapplikationen responsiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)