Läran om sig själv : En kvalitativ studie om gruppprocesser och sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Författare: Sanna Östlund; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Tidigare forskning inom socialpedagogiken visar att människan är en social varelse och att allt lärande och kunskap har en social sida. Forskningen har länge betraktat att avvikelser, underordning och utanförskap handlar om att det är just människorna som är avvikande och onormala. Detta sätt att se har ändrats helt idag och istället ligger intresset vid vad som skiljer det "normala" från det "onormala" (Gustavsson, 2010). Sociala medier har gjort det möjligt för oss att interagera med människor på ett helt annat sätt. De senaste åren har de skett en ökning i användningen av sociala medier som har medfört en rad olika effekter (Feldman, 2015). Detta är en kvalitativ studie vars syfte är att med ett socialpedagogiskt synsätt belysa och beskriva om hur grupprocesser via sociala medier kan upplevas påverka läran om oss själva hos unga vuxna. Studien har använt sig av kvalitativa enkäter som delats ut till urvalsgruppen som består av unga vuxna. Resultatet visar att respondenterna finner att sociala medier medför både positiva och negativa aspekter. De positiva faktorerna som respondenterna finner med sociala medier är att de medför en möjlighet för dem att hålla kontakt med vänner och familj samt interagera med samhället. De negativa faktorerna som respondenterna belyser om sociala medier är att det kan ge en skev bild av verkligheten och att detta påverkar deras lärande från samhället i en större utsträckning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)